Träna rätt

Hur gör man? Hur tränar man rätt? Finns det ett enkelt svar på den frågan? Nej, det gör det inte. Men det finns svar. Individuella svar. För att hitta svaret på frågan hur man ska träna rätt, ska man först och främst göra det klart för sig själv och sin eventuella personliga tränare, vad det är för träningsform man vill utöva och vad för slags mål man har med sin träning. Idag finns det otroligt många träningsformer som fokuserar på olika saker. Uthållighet, styrka, mindfulness, smidighet, koordination, kondition, fettförbränning eller allmän förbättrad hälsa är bara några av de mer övergripande kategorierna där fokuset i träningen kan ligga.

Styrketräna rätt

Styrketräna rätt

Många har idag funnit charmen med styrketräning. Att känna att kroppen växer, men inte av onyttiga saker utan av muskler som kommer till följd av att man lyfter skrot, det ger en härlig tillfredsställelse. Dessutom, utbudet av gym och utegym har exploderat i hela landet vilket gör det möjligt att kunna utföra sin styrketräning lite var som helst. För att styrketräna rätt gäller det att inte överbelasta kroppen. Då bryter man bara ner kroppen (inte muskler utan andra mer känslig delar) vilket kan gå så långt att man faktiskt skadar sig själv och inte kommer kunna att träna något mer. I stället ska man hela tiden anpassa sina vikter efter vad man klarar av och upprepa lyften flera gånger. Det är på så sätt man först låter musklerna jobba för att sedan brytas ner för att slutligen under vilodagarna byggas upp till det större. Med tiden lägger man på mer vikt, ju större och starkare man blir. För att styrketräna rätt gäller det också att varierar vilken muskelgrupp eller vilken muskel man tränar. En del ställer sig på gymmet och kör järnet på biceps. Att benen ser ut som snören och att ryggen är vekare än en piprensare är inte något som varken gynnar tärningen eller utseendet – som i många fall också ligger i intresse för de som tränar styrka. Vilodagar nämndes tidigare i texten. Just vilodagar är så viktig när det kommer till styrketräning. För vid varje gång man belastar sina muskler med vikter går de faktisk sönder och bryts ner. Om man inte låter muskeln vila efter det kommer man bara fortsätta att bryta ner den och således inte bygga upp några muskler eller bli starkare. Därför är vilodagarna minst lika viktiga som träningsdagarna. Att äta rätt ligger också i intresse för en person som styrketränar. Protein och kolhydrater går åt i stora mängder, större än om man inte tränar.

Konditionsträna rätt

fitness träning

Om man i stället vill träna kondition gäller det att hitta bra verktyg eller utrustning. Det kan vara allt från bara sina ben till en cykel eller en crosstrainer. Spring, simma, cykla, ro… Man bör hitta den form sim man trivs bäst med. Sedan gäller det att hitta olika pulsnivåer. Maxpuls, vilopuls och allt däremellan. Genom att leka med sin puls kommer man kunna träna upp hjärtats potential till att orka mer. Intervaller är guld när man ska få bättre kondition. Det är det mest effektiva och riktigt roligt. För konditionstränaren gäller det samma när det kommer till vilodagar och kost. Kroppen måste få chans att återhämta sig och byggas upp

Maja

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen