Styrketräning för alla

En del verkar ha fått för sig att styrketräning bara är något för stora biffiga killar med kort hår och enorma biceps. Aldrig har man väl hört något som är lika fel som det. Det är inte bara inoljade bodybuildare som ska träna sina muskler – att styrketräna är något som alla, precis varenda en gynnas och mår bra av. Unga, äldre, kvinnor, män, svaga, starka – ja alla helt enkelt. Ju mer muskler man har, desto större fettförbränning får man. Detta gör i sin tur att man behåller sin kraft, hälsa och styrka ju äldre man blir, och att ens immunförsvar förbättras. Och detta är självklart något som alla kroppar mår bra av. Alla som ska börja styrketräna ska inte titta på snubben på gymmet som väger 110 kilo – bara muskler – och som i princip verkar bo där. Om man lyfter samma vikter som han gör kommer man bara att bli besviken och i värsta fall göra illa sin egen kropp. I  stället ska man hitta den nivå man själv är på. Om en person som aldrig har styrketränat innan, klara av tre gånger tre repetitioner på den lättaste vikten i benpressen på gymmet kan det vara en minst lika stor bedrift som när muskelmannen lyckas pressa ner flera tunga kilon.

Gammal som ung

nedbrytning av muskelmassa

Ju äldre man blir, ju mer bryts muskelmassan ner. Därför finns det större risker för äldre personer, risker som är följder av försvagade muskler. Det kan vara risker som att ramla och slå sig samt att belasta fel. Men om man tränar både som ung och i äldre dagar kan man hämma denna nedbrytningsprocess, antingen som förebyggande åtgärd eller helt enkelt som direkt insats. För det är aldrig någonsin för sent för att börja träna musklerna. Är man riktigt flitigt och har nått den åldern att nedbrytningsprocessen börjat ta vid, kan man ändå öka sin muskelmassa på bara tio till tjugo dagar.Men som sagt, varenda en mår bra av att styrketräna. Inte nog med att man blir snygg (oavsett ålder), de rent biologiska och kroppsliga fördelar är många. För att nämna några exempel: ökad uthållighet då vältränade muskler hjälper till att orka med mer, starkare skelett då styrketräning ökar bentätheten och på så sätt minskar riskerna för benbrott och benskörhet, kontroll på vikten då ökad muskelmassa gör att kroppens kalorier bränns mer effektivt, minskad skaderisk då muskler fungerar som vaddering runt ben och leder vilket ger bibehållen balans och smidighet samt lindrar, förebygger och hämmar förekomsten av kroniska sjukdomar som bland annat fetma, ryggvärk, artrit, diabetes och depression. Och just kopplingen mellan just depression och styrketräning är något som de flesta inte tänker på. Men faktum är att man har kunnat påvisa att depressioner minskar, självförtroenden och självuppfattningar  förbättras och man blir helt enkelt gladare när man utövar styrketräning. Dessutom sover man bättre vilket också ger ökad livskvalitet.

Träna överallt

hem träning

Något som är extremt fördelaktigt med styrketräning rent praktiskt är att det är enklare än någonsin att utföra sina pass. Gymmen blir bara fler och fler, både inomhus och utomhus. Tillgången till vikter och maskiner i butiken ökar också vilket gör styrketräning till en ypperlig aktivitet att utföra i hemmet. Och om man inte vill köpa en massa utrustning kan man i ärlighetens namn lyfta lite allt möjligt som väger, tegelstenar, sandfyllda hinkar, vattenfyllda flaskor eller varför inte platt-TV:n?!

Maja

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen