Räkna kalorier

Varför räknar man kalorier egentligen? Det är vad artikeln ska handla om. Populära dietböcker och webbplatser om viktminskning har länge uppmanat oss att räkna på fettinnehåll eller kolhydrater när vi äter, men hur är det med kalorier? Denna trend betyder inte att kalorier inte räknas längre. Faktum är att kaloriräkning fortfarande är ett av de bästa sätten att gå ner i vikt.

Kaloriräkning som grund för varje diet

Räkna kalorier panoreras ofta av trendiga dietexperter, men faktum är att skapa ett kaloriunderskott är grunden för vilken diet som helst. Varje viktminskningsprogram som fungerar har som teori att du minskar dina kalorier tillräckligt för att skapa ett underskott. Överväg kolhydrater. De kolhydrater du skär ner på är vanligtvis raffinerade kolhydrater, som bröd eller vitt ris eller bakverk. Raffinerade eller bearbetade korn är i princip socker. De ger kalorier utan näring, vilket innebär att du blir hungrig igen snabbt efter att ha ätit dem. Det tenderar också att innebära att du slutar konsumera fler kalorier.

Om du byter ut raffinerade kolhydrater med näringsrika fullkorn eller grönsaker, kommer du sannolikt att äta mindre eftersom din kropp får den näring den behöver. Om du konsumerar färre kalorier går du ner i vikt. Du kan helt enkelt uppskatta kalori skillnaden mellan detta kolhydratutbyte, men det är mer användbart att förstå de verkliga siffrorna. På så sätt kan du ta reda på hur många kalorier du sparar med bytet.

Alla framgångsrika viktminskningsmetoder kommer innebära att äta färre kalorier och förbränna extra kalorier genom träning. Å andra sidan kommer du att gå upp i vikt om du tar in fler kalorier än din kropp behöver för att möta sina energikrav.

Kaloriräkning som grund för varje diet

Prioritera kaloriräkning

Vi har alla träffat någon som hävdar att de kan äta vad de vill utan viktökning. Det finns några sällsynta människor där ute som det är sant för. Mycket få av oss kan äta vad som helst i vilken mängd som helst och inte gå upp i vikt. Till exempel innehåller en McDonald’s dubbla ostburgare 440 kalorier. För att förbränna kalorierna i den ena smörgåsen, måste den genomsnittliga personen träna kondition med måttlig intensitet i en timme eller mer. Det är genomförbart, eller hur? Men om du lägger till en shake och en pommes frites till hamburgaren, måste du spendera en halv dag på gymmet för att träna bort denna måltid!

Tänk på dina kalorimål

Det genomsnittliga rekommenderade kaloriintaget för att gå ner i vikt beror på din storlek och ditt biologiska kön. Till exempel kan vissa kvinnor följa en diet med kalorier per dag och gå ner i vikt. Ett genomsnittligt viktförlustkalorimål är cirka 1 500 till 1 700 kalorier varje dag, men det kommer att variera beroende på din vikt och aktivitetsnivå. Du kan använda en kalorimålkalkylator för viktminskning vilket kan hjälpa dig att bedöma dina specifika dagliga kaloribehov. När du går ner i vikt kommer dina kaloribehov vanligtvis att minska. En person på 75 kan till exempel inte bestå av 1 500 kalorier per dag. Om personen fortsätter att gå ner i vikt, kommer de så småningom att närma sig runt den nivån.

Maja

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen