Periodisk fasta och träning

Inom området periodisk fasta kombinerat med träning har det skett mycket forskning och spekulationer inom. För dig som inte vet vad periodisk fasta är för någonting så börjar vi med att förklara det.

Periodisk fasta

Periodisk fasta innebär precis som det låter att man fastar en viss period, men här handlar det inte om flera dagar i sträck eller så. En vanlig periodisk fasta är 16:8 vilket innebär att man fastar i 16 timmar per dygn och får äta 8 timmar per dygn. Periodisk fasta innebär att man hoppar över en eller flera måltider. Hur man lägger upp det schemat är helt individuellt, många har dock sitt ätfönster mellan klockan 12 till 20 vilket innebär att man hoppar över frukosten. Under fastan så ska kroppen inte ta emot några kalorier alls vilket innebär att har du mjölk i kaffet på morgonen får du ta bort mjölken, kaffet går dock bra. Likaså te och andra drycker med 0 eller närapå 0 kalorier. Kan du inte hoppa över frukosten så kan man bara ändra sitt ätfönster. Periodisk fasta har som syfte för många att gå ner i vikt och få kontroll över sina hungerkänslor. När man fastar på detta sätt ökar tillväxthormonerna vilket ger en ökad fettförbränning och ökad muskelmassa. Hungerkänslorna kommer också att dämpas och man kommer känna sig mer mätt. Periodisk fasta kan se ut på olika sätt, man kan exempelvis bara ha ett ätfönster på 4 timmar per dygn också, men periodisk fasta är inte för alla. Har du vissa sjukdomar eller är gravid så rekommenderas inte periodisk fasta vilket du kan läsa mer om här.

Periodisk fasta kombinerat med träning

Periodisk fasta kombinerat med träning

När man använder sig av periodisk fasta i samband med träning är det bäst att avsluta fastan med ett träningspass men det är såklart inte ett måste. Styrketräning är mer effektivt än konditionsträning om man vill få ut de maximala effekterna av periodisk fasta i samband med träning. Vilka är då dessa effekter? När man inte har ätit på länge och sedan tränar så kommer kroppen börja med att förbränna socker, vilket kommer användas som energi av din kropp. När man fastar och tränar så finns det studier som visar på att nedbrytningen av fett i musklerna ökar genom fasta i kombination med träning. Kroppen kommer anpassa sig snabbt efter fastandet och man bränner mycket lättare fett om man fastar, speciellt i samband med träning. Kroppen ställer om och när mycket av det lagrade sockret inte längre finns tillgängligt så kommer kroppen behöva en annan energikälla. I fett finns det mycket energi och därför kommer kroppen börja bryta ner fett för att få sin energi. Kombinerar man fastande med dieten LCHF kommer fettet att försvinna ännu snabbare i och med att man undviker kolhydrater som annars bryts ner till socker, glykogen. Periodisk fasta kombinerat med träning är en utmärkt kombination till viktnedgång. Du behöver heller inte oroa dig över att gå hungrig. Det kan vara lite tungt de första dagarna men sedan brukar man själv märka av att man kommer ha mer energi och vara piggare än man var när man åt alla sina måltider och inte fastade. Periodisk fasta är ett utmärkt redskap att använda tillsammans med träning.

Maja

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen