Kaloririk diet för träning

Få saker i livet är så härligt som att få äta mycket mat, kanske dem flesta av oss tänker. Men sanningen är att vill man må bra samtidigt som man gör det, gäller det också att konsumera hälsosam mat. Tränar man dessutom samtidigt är det ännu viktigare att få i sig allt väsentligt för att kroppen skall fungera. Detta innebär tyvärr helst utesluta en diet endast på pizza och godis. Främsta orsaken till människor som vill gå upp i vikt i träningssammanhang är att de kanske vräker i sig mat i stora omgångar, istället för att äta regelbundet. Resultatet av detta är att man fortfarande ligger på ett kaloriunderskott, och eftersom målet är ett kaloriöverskott bör man alltså se över när man äter. Kroppen lär sig att vara hungrig vid en viss tid, om regelbundet utsätter den för detta.

Mer kalorier

Man bör även få i sig mer kaloritäta livsmedel och undvika lågkalori eller gröna livsmedel som ofta tar stor plats i magen men innehåller väldigt lite kalorier. Nötter, frön är exempel på detta som innehåller nyttiga fetter och mycket kalorier. Att få i sig tillexempel mer utav mättat fett som finns kött, och smör kan bidra till ökad risk för kardiovaskulära sjukdomar. Försök även att få i dig mer utav snabba kolhydrater istället för de långsamma. De långsamma innehåller ofta mer fibrer vilket ger en längre mättnadskänsla.

Det är viktigt att komma ihåg att målet här att äta mer än man brukar, vilket kan kännas annorlunda gentemot det man kanske matas av varje dag utav olika “gå ner i vikt-dieter” vi varje dag kan se i tidningar och ute på nätet.

Försök att stimulera din aptit innan en måltid genom att utsätta sig för tillexempel lukter, bilder på det man tycker är gott, eller att man drömma på den där favorit måltiden man har. I regel konsumerar man då mer mat än om man inte hade tänkt på mat innan. Det kan även vara en god ide att äta tre rätters om man har problem att äta allt i en sittning. Delar man upp det får vi i regel i oss mycket mer mat och därför mer kalorier. Testa även att dricka mer kalorier, och helst inte sockerbaserade drycker. Prova att dricka proteinshakes med jordnötssmör. Passar bra till de som inte är så händiga i köket. Kräver inte heller någon hantering i form av kyl eftersom den kan stå och kan göras på någon minut.

Träningen

Ser man till träningen så kan det vara en idé att ägna sig mer åt styrketräning än tillexempel löpning som är mycket mer kaloriförbrännande. Alla idrotter där man flåsar mycket, där förbrukas det även mest kalorier. Så om du kan, uteslut dessa under din viktuppgång. Det är sällan fett vi vill lägga på oss när man går upp i vikt, utan muskelmassa. Se därför till ha ett högt proteinintag, eftersom detta stimulerar proteinsyntesen i kroppen enligt gymgrossisten. En hög proteinsyntes är det som avgör om kalorier man äter skall användas till att bygga muskler, eller bli lagrad som fettreserv. Detta tillsammans med regelbunden styrketräning är det mest effektiva sättet att på ett hälsosamt att gå upp vikt.

Maja

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen