Allt om styrketräning

Styrketräning är en träningsform som på senare år fått allt mer uppmärksamhet. Från att vara en metod enbart för de som vill bygga upp en hög muskelmassa har styrketräning letat sig in för att ta plats som en av de vanligaste träningsformerna. Sanningen är att samtliga kan må bra av en viss mängd styrketräning. Dock likt så mycket annat så när ett ämne bli väldigt populärt dyker det upp variationer som menar på att just deras sätt att angripa saken är det bästa. Därför är det viktigt att vara påläst och inte lite på allt varenda PT slänger ur sig.

Fördelar med styrketräning

Fördelarna med styrketräning är många och de verkar enbart bli fler ju mer forskning som bedrivs. Det finns några ganska så uppenbara fördelar, såsom att en stark bål bidrar till bättre hållning. Och en bättre hållning gör att risken för ryggproblem minskar. Eller att starka ben gör att vi klarar av att gå med tunga saker. Och att stark rygg och starka axlar är bra om vi behöver lyfta något.Sedan finns det saker som mer nyligen omdiskuterat och som inte varit så självklart. Ett tydligt exempel är att, i motsats till vad många tror, så är styrketräning en väldigt effektiv metod för att gå ner i vikt och upprätthålla en mer hälsosam livsstil. Detta då muskler som växer använder sig av mer energi än vad de gjorde tidigare. Vilket gör att energiåtgången är något högre än den var tidigare. Dygnet runt och inte enbart den tid du spenderar åt själva träningen. Så genom att bygga upp en större muskelmassa och bibehålla samma kaloriintag kan du räkna med på lång sikt se lite smalare ut. Värt att nämna är att det krävs en viss typ av kost för att bygga muskler men det går utan problem att justera utan att behöva öka kaloriintaget.

äldre styrketräning

Styrketräning har även visat sig vara bra för äldre. I motsats till vad som tidigare ansågs finns det stora fördelar med styrketräning bland äldre. Detta givetvis förutsatt att det sker korrekt. Genom styrketräning bryter vi ner våra muskler för att sedan bygga nya, starkare muskler. Detta gör att vi har en snabbare omsättning av celler i våra kroppar vilket gör att cancer får svårare att få fäste.

Saker att se upp för

På senare tid har det börjat dyka upp gym som håller i styrketräningspass där du ska slänga runt mycket med vikterna och utföra svåra rörelser. Detta påstår de ska ha bättre effekt för att locka en viss typ av målgrupp. Inte sällan försöker de vara stället som är ”inne” och detta tar de orimligt mycket betalt för. Även träningsformer som cross fit eller olympiska lyft har blivit allt vanligare då fördelar med dessa lyfts fram. Och även om det finns fördelar med alla dessa så är de förenade med att högre risk för att göra fel vilket leder till skador.Tråkigt nog är det även en stor andel PT och till viss del fysioterapeuter som fått för sig saker som enligt många vana utövare inte visar sig stämma. Så den som vill ta tips och få hjälp gör gott i att noga höra efter vilka som fått väldigt bra recensioner och rekommendationer från andra utövare. En sökning på Google är en bra början. Till exempel ”hitta PT Stockholm”.

Maja

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen