Allt om stretching

Känner man sig stel och eller rehabiliterar sig från en muskelskada kan det vara nyttigt att stretcha. Måste man göra det annars då?

Det enkla svaret är nej, men det beror på hur ens vardag ser ut och hur den påverkar kroppen. Det främsta skälet är att bli rörligare i kroppen, vilket i sig är ofta är en behaglig känsla. Det kan även göra en mindre mottaglig för skador i samband med en sträckning i en muskel, men inte för överbelastningsskador. Att kontinuerligt stretcha kan vara nyttigt ifall sysslar med idrott som kräver hög rörlighet, såsom fotboll eller gymnastik.

Spenderar man sina dagar sittandes i en stol framför en datorskärm är ofta det största bekymret att man inte rör på sig och stimulerar musklerna tillräckligt, medan stretchningen rent praktiskt går ut på att tänja muskulaturen i sitt ytterläge, det vill säga det läge man får en stramhetskänsla. Stretchar man tillräckligt mycket så anpassar sig kroppen tillslut till ytterläget. Ofta kan det bara ta några veckor tills man märker riktigt stor skillnad om man precis har börjat. Att inte stretcha påverkar inte en muskels längd. Man får alltså inte “för korta” muskler som länge figurerat runt i amatör träningskretsar. Det enda som händer längdmässigt är att den muskel man stretchar når sitt maximala längdläge i snitt 3 timmar innan den återvänder till sitt neutrala läge.

Två olika former

Man säger att det finns två typer av stretchning, dynamisk och statisk. Den dynamiska fungerar på det sättet att man stretchar en muskel sitt ytterläge och sedan rör resten av kroppen i denna position. Yoga är ett bra exempel på detta, vilket utmärkt om man vill ägna sig åt rörlighetsträning. Statisk stretchning är när man stretchar en muskel till ett ytterläge, och sedan håller den fast läge i 30 sekunder eller mer. Att böja sitt ben bakåt med foten längs rumpan, är ett klassisk exempel på detta. Detta gör ofta löpare, för att stretcha framsidans lårmuskel. Vill man behålla sin explosivitet i en muskel finns det stöd för att detta kan bromsa prestationen, ifall man ägnar sig åt statisk stretchning innan ett träningspass enligt tyngre.

Yoga
Yoga

Det finns även lite stöd för om stretchning skulle göra att man skulle uppleva mindre träningsvärk efter ett tungt träningspass. Med detta sagt så är känslan av välbehag mer avgörande i detta fallet, eftersom träningsvärken uppfattas som obehag. Tyvärr så är det också omtvistat om vad träningsvärk fortfarande än är idag, vilket också gör påståendet problematiskt. Mer forskning behövs också göras på stretching för att förstå dess effekt på våra muskler och kroppar.

Lyssna på din kropp

Sammanfattningsvis är det viktigt att ta reda på vad som själv viktigt för sin egna kropp. Rörligheten i sig, ökar ifall du ägnar dig åt stretching. Gör det enklare för dig att må just dina mål i din träning eller tar den bara tid och anses vara onödigt? Det får man ta reda på själv. Lyssna alltid på din kropp innan du börjar experimentera med den, eftersom det går alltid att göra något för mycket.

Maja

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen