Ät rätt när du tränar

Att äta bra mat är bland de viktigaste vi kan göra för vårt egna välmående. För att må bra bör man försöka äta hälsosam och näringsrik mat. Samma gäller även då man tränar. För oavsett hur mycket man tränar, så äter man inte bra mat så kommer man aldrig nå samma resultat som man annars kunde fått. Träning bryter ned kroppen för att man sedan ska kunna bygga upp den igen med hjälp av mat. Därför är det väldigt viktigt att äta rätt när man tränar, för att uppnå just dom resultaten du söker. Men viktigt för alla som tränar är att försöka få i sig något inom 30 minuter efter avslutad träningspass. Detta hjälper återhämtningen samt uppbyggnaden av musklerna. Ett bra tips kan vara en banan och en mjölkbaserad träningsdryck, detta ger dig protein och kolhydrater direkt efter träningspasset. Att äta en till två timmar innan ett träningspass kan också vara väldigt bra. Äter man till exempel kolhydrater så får man mer energi till träningen. Slänger man även in lite protein där så vet kroppen om att det är dags för att börja bygga muskler. Styrketränar man kan man äta ganska tätt inpå träningen, men om man ska bränna fett bör man ej ätit på över 2 timmar för att uppnå optimal bränning av fett. Man kan träna på fastande mage, men det är inte att rekommendera då man ej har samma energi och orkar med lika mycket som man annars gör.

Ät rätt mat – för dina mål

proteinkälla

För de som tränar mycket styrketräning brukar man säga att protein är väldigt viktigt. Då detta hjälper till att öka muskelmassa och styrka. Det finns och har funnits mycket prat om att vissa saker bör man utesluta ur sin måltid. Ett tag var det fett som var dåligt, men sen ansågs fett vara det absolut viktigaste i måltiden. Så kommer det fortsätta att vara, vilket betyder att en bra medelpunkt är det optimala. Oavsett vad man har för mål med träningen bör man ej utesluta något ur sin kost. Eftersom en allsidig kost är det bästa för kroppen. Det hjälper kroppen att må bra i alla lägen och överallt i kroppen. Tallriksmodellen är ett bra alternativ om du vill veta hur du ska planera din måltid. Men självklart finns det bovar för kroppen, som till exempel vitt socker. Som inte har några långsiktigt positiva effekter på kroppen. Det finns mycket bättre alternativ som frukt som innehåller naturligt fruktsocker, istället för en kaka eller någon annan sötsak. Samt är det bättre med ett mörkare bröd istället för de vita bröden. Kombinationen av bra mat och träning ökar välmående samt ökar den genomsnittliga levnadslängden. Efter man har tränat är förbränningen som högst vilket gör det till bästa tillfället för om man vill unna sig något med socker. Vilket är inget man rekommenderar men det är det bästa tillfället för det då påverkar sockret kroppen som minst och försvinner genom systemet som snabbast. Med hjälp av rätt mat och hård träning kan alla uppnå de mål de söker med sin kropp.