Övningar för att gå ned i vikt

När man försöker att gå ner i vikt så krävs det att man har koll på flera saker. Det är alltid väldigt viktigt att anpassa träningen och mängden efter behov och förmåga. Man bör ej försöka göra saker som är för tunga för sin egen förmåga, man bör samtidigt inte köra för lätt då detta kraftigt påverkar hur snabbt man kommer i bättre form. Kör man för tungt så är det lätt hänt att skador uppstår vilket försvårar processen att komma i form och tappa vikt. För att bränna fett och gå ned i vikt genom träning så är det lågintensiv träning som är den bästa. Det innebär att man under en längre tid håller sig aktiv med en lägre intensitet. Exempel på detta är långa promenader. I kombination till detta borde man underhålla kroppen med att bygga muskler. Mer om detta längre ned i artikeln då det kommer ges exempel på bra övningar för att förlora vikt. Mycket viktigt är självklart en bra diet, det lägger grunden till att kroppen ska må bra. Eftersom träning bryter ned kroppen så behövs mat för uppbyggnad. Därför är det viktigt att man försöker få i sig en nyttig och allsidig kost.

Övningar

Powerwalk
  • Powerwalk

Detta ska vara en lågintensiv övning. Gå med relativt högt promenadtempo under en längre tidsperiod. Det ska kännas svettigt efter ett tag, men du ska orka promenera med samma tempo i starten som i slutet. Exempelvis 1-1,5 timma.

  • Cykling

Även detta en lågintensiv övning när man vill bränna fett. Cykla i behagligt tempo med medeltungt motstånd under en längre tidsperiod. Exempelvis 30-45 minuter.

  • Simning

Här gäller samma sak som med powerwalk och cykling. Simma med ett jämnt tempo under en längre tid. Ungefär samma tidsintervall som för cyklingen. Tidsmängd varieras självklart efter individens förmåga.

  • Jogging

När de övre tre övningarna blivit “lätta” så är jogging en bra övning för att utmana sig själv. De första jogging rundorna kanske är korta, detta anpassas efter förmåga. I början för att orka jogga och få till ett bra träningspass så kan man blanda powerwalk och jogg efter hur mycket man orkar jogga.

  • Jumping Jacks

Jumping Jacks är en intensivare övning där man jobbar hårt i cirka en minut och upprepar detta exempelvis 3 gånger. Därför är denna övning bra att avsluta ett fettbrännande pass med. Övningen utförs genom att i startposition stå med fötterna tätt ihop och med armarna längs sidan av kroppen. Sedan hoppar du ut med fötterna, fortfarande parallella men med mer avstånd mellan dem. Samtidigt så reser du armarna raka längs kroppen. I slutposition har det bildats ett “X” av kroppen. Så hoppar man mellan start och slutposition så många gånger man kan under tidsintervallet.

  • Höga knän
Höga knän

Ännu en högintensiv övning som Jumping Jacks. Den utförs genom att springa på stället med höga knän, under cirka 1 minut. Denna upprepas exempelvis 3 gånger.

  • Hopprep

Samma sak gäller här som för höga knän och Jumping Jacks. Man hoppar så många hopp med hopprepet som man kan under tidsintervallet och upprepar övningen efter en kortare vila.För att få ett komplett träningspass bör dessa fettförbrännande övningar kombineras med några muskelbyggande övningar, exempelvis knäböj, plankan, armhävningar och tåhävningar.