Styrketräning

Det är inte längesen som ordet styrketräning skapade en bild hos många av stora, bulkiga män som gjorde djuriska läten och kastade vikter omkring sig. Men mycket har hänt sista åren. Att styrketräna har blivit en trend och det är en trend som är här för att stanna. Gemene man har insett fördelen med styrketräning och vad det har för effekt på kroppen samt sinnet.

En långsiktig investering

bättre hållning, större muskler

Vad innebär det att styrketräna? Styrketräning är så mycket mer än att bulka, bygga muskelmassa och deffa. Att styrketräna innebär inte bara att se bra ut på stranden i badkläder. Några goda effekter man får av styrketräning är bättre hållning, större muskler innebär högre ämnesomsättning, bättre stresshantering i vardagen, starkare skelett, man minskar eller i vissa fall ökar sin kroppsvikt samt bättre sömn för att nämna några fördelar.Men en av de viktigaste fördelarna man får av styrketräning är att man förebygger kroniska sjukdomar som diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar. Enligt Hjärt-Lungfonden så drabbas 1,4 miljoner svenskar av hjärt- och kärlsjukdomar idag, det är alltså en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige. Vårt hjärta är en av många muskler i kroppen och för att stärka denna muskel behöver hjärtat få jobba! När det får jobba hårdare, pumpas även blodet runt i kroppen mer effektivt. Det gäller dock att kombinera sin styrketräning med bra kost för att få ett så bra resultat som möjligt.

 Vad händer i kroppen vid styrketräning

 Vad händer i kroppen vid styrketräning

När man är fysisk och styrketränar så bryter man ner sina muskler. Träningsvärk är ett resultat av att musklerna har arbetat hårt och fått ett slitage. Inte bara musklerna påverkas utan även senfästen och vävnaderna runt omkring slits. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen och ta tillvara på vilodagarna, eftersom det är då musklerna repareras och blir starkare. Under vilodagar är det dock positivt att utföra rörelseträning eller lågintensiv träning, såsom yoga, promenader och liknande. Då det bildas slaggprodukter när man styrketränar kan man hjälpa kroppen att transportera bort dessa genom lågintensiv träning. Detta gör att återhämtningen av musklerna går snabbare och träningsvärken inte blir lika intensiv. Men när man kliver in på ett gym och ska börja styrketräna är det en god idé att investera i kunskap. De flesta gym har personliga tränare som kan hjälpa kunden med deras specifika mål, utforma ett program men också se till att alla lyft utförs med korrekt form. För när man styrketränar är det också lätt att skada sig om lyften utförs inkorrekt. Man behöver bygga styrka successivt. Går man in för hårt första veckan är det lätt att kroppen inte hinner återhämta sig och istället blir sjuk. Resultat kommer inte snabbare för att man jobbar hårdare. Att börja styrketräna är en långsiktig investering och det tar tid att se långsiktiga resultat. Klassiska lyft inom styrketräning som man bör använda i sitt program är bland annat marklyft, knäböj, bänkpress samt stångrodd. Men för att kunna lyfta tungt är det viktigt att börja bygga styrka inifrån. Har man en stark core är det också lättare att lyfta tungt utan att skada sig lika lätt. Den bästa starten för styrketräning är att börja investera överhuvudtaget i sin hälsa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *