Kost för fitnessmänniskan

De flesta som börjar träna har också ett specifikt mål med sin resa. Ofta innebär träning att man vill tappa i kroppsvikt men ibland kan det också vara att öka i vikt. Oavsett vad man har för mål så spelar kosten en väldigt stor roll om man når sina resultat eller inte. Att äta rätt är nyckeln att orka lyfta tyngre. Vad man äter efter ett pass kan också bidra till bättre eller sämre återhämtning, då musklerna som brutits ned också behöver rätt bränsle för att byggas upp igen.

 Rätt planering ger bättre resultat

kokta ägg

Att komma igång med träning och kost innebär också att man behöver planera bättre för bästa resultat. Vad man äter innan, ibland under och efter träningen bidrar även till hur man orkar med sitt vardagsliv vid sidan om träningen. Många gånger handlar det inte om att äta mindre mat, utan bättre och smartare val av måltider. Innan ett styrkepass är det bra att äta ungefär 1-2 timmar innan. Eftersom man vill ha ork att prestera på max är det en god idé att ladda upp med kolhydrater och protein. Ett exempel kan vara gröt med kokt ägg, äggmackor eller keso med frukt. Ska man däremot köra ett högintensivt pass eller springa ska man gärna äta senast två timmar innan passet. Många tränar direkt på morgonen på fastande mage vilket också fungerar, men då kan man inte räkna med att prestera lika hårt med lyft och många gånger kan man må illa på fastande mage. Viktigt är att testa sig fram vad man föredrar själv och vad som fungerar i sitt personliga vardagsschema. Efter träning är det viktig att få i sig energi då musklerna har brutits ned och det är även då som glykogenupplagringen samt muskel- och proteinsyntesen är optimal. Protein och långsamma kolhydrater är bra att få i sig efter ett träningspass, till exempel quinoa, kyckling och grönsaker. Men är det inte dags för lunch eller middag är kvarg med bär ett enklare mellanmål att ta med sig på språng. Vill man få ut bästa effekt av träningen kan man också dricka en proteinshake direkt efter passet.

 Vikten av hälsa

bränna mer kalorier än du äter

Ute på marknaden idag finns det nog lika många dieter som det finns gymkedjor. Men det finns inga pekpinnar eller magiska sätt som fungerar för alla. Alla individer är olika och det bästa är att testa sig fram vad som funkar bäst för en själv eller ta hjälp av en professionell kostrådgivare eller PT. Att nå sina mål handlar inte om att svälta sig själv eller skapa en relation av ångest till kost. Så fort måltider skapar en känsla av ångest är det dags att tänka om varför man tränar. För att tappa i vikt behöver man göra av med mer kalorier än man stoppar i sig och för att gå upp i vikt behöver man få i sig mer kalorier än man stoppar i sig. Att skaffa kunskap kring hälsosam mat innebär att man kan nå sina mål utan att gå hungrig, samtidigt som man blir piggare och orkar mer i vardagen. Men man får inte heller glömma bort att ibland är det okej att unna sig något onyttigt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *