Hälsosam diet är en del av ett hälsosamt liv

För att kroppen och även knoppen ska må så bra som möjligt så är det bra att äta rätt och hälsosamt. Man behöver absolut inte leva på sallad för att vara nyttig, det gäller bara att kombinera maten så den blir hälsosam och att välja rätt råvaror.

Hur ska man äta för att vara hälsosam då?

Som skrivet ovan så behöver du inte leva på sallad för att vara hälsosam det som gäller är att välja bra mat, kyckling, fisk och skaldjur är en bra grund. Vill man ha pasta till så välj då istället fullkornspasta eller så kan man alltid tillsätta mer grönsaker eller kött och utesluta pastan helt om man vill det också. Man ska helst undvika rött kött och chark eller högst 500 gram i veckan.När man äter fisk och skaldjur så är det bra att variera mellan feta fiskar och magra, lax, makrill och sill är exempel på feta fiskar, magra fiskar är Alaska Pollock, abborre och kolja. När man tillagar maten så ska man använda sig av oljor och gärna inte smör eller margarin.Att undvika fika, godis, chips och läsk säger ju nästan själv då detta är en stor del av att kroppen inte mår bra. Att stoppa i sig en massa socker är inte bra för varken tänderna eller kroppen då sockret skadar levern då den inte kan bryta ner all fruktos som är i sockret. Du riskerar även att bli överviktig och att också få diabetes typ 2. Kroppen måste ha fetter men man måste välja bra fetter och nötter är jätte bra som snacks eller godis. Blir man sötsugen ta en frukt istället för kakor, då frukt också innehåller socker men även vitaminer, mineraler och fibrer och detta är ett naturligt socker som din kropp lättare kan bryta ner. Var försiktig så du inte äter för mycket ris eller andra risprodukter då detta innehåller en liten mängd arsenik och i för stora mängder för ofta kan detta leda till cancer i lungorna eller urinblåsan. I detta fall är vitt ris bättre än fullkornsris så det innehåller mer arsenik är vitt ris. Mejeriprodukter är något som alla använder sig av hemma, tänk då på att välja produkter som är osockrade och magrare.

äter regelbundet

När du äter ska du tänka på att inte äta för mycket och inte heller för lite, man kan ta hjälp av en tallriksmodell om man är osäker. Äta regelbundet med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag, sen är det bra om man kan få i sig en frukt däremellan också. Blir man småsugen på något mellan måltiderna då kan man passa på att ta en frukt, eller om man kan förbereda lite grönsaksstavar och någon god dipp till. I samband med att man äter nyttigt så är det också bra att röra på sig och det är såklart bra för de som inte väljer att äta nyttigt. Ju mer socker och dåliga fetter du stoppar i dig och inte rör på dig dagligen ju mer ökar du i vikt och det medför en hel del följdsjukdomar eller åkommor.

Träna fitness

Att träna fitness är otroligt roligt om man en gång har börjat. Det är ett perfekt sätt att bli stark i kroppen och gå ned i vikt. Det bästa stället att träna fitness är på ett gym och där kan man träna även andra saker om man vill.Man får starkare skelett och kropp av fitness för när man tränar slipper man bli trött i ryggen eftersom musklerna runt skelettet tränas fint och det blir en bra blodgenomströmning. Det krävs helt enkelt motion för att man skall bibehålla sin muskelmassa. Om man inte rör sig alls eller för lite kan man förlora 250 gram muskler för vart tionde år som passerar i livet efter att man fyllt 20 år. Om man däremot ägnar sig åt fitness är man snäll mot sina muskler och man har större chans att slippa benskörhet och ryggont när man blir äldre. Man får mycket mer uthållighet om man tränar fitness-träning i gymmet. Man kan hålla på längre utan att bli så trött helt enkelt. Är man i bättre form får man en lite tryggare vardag och kan undvika ledsamma saker som till exempel olycksfall och arbetsskador. De beror ofta på att man är trött och därför ouppmärksam. Även viktträning är nyttig för kroppen för dels sover man bättre under natten, spänningar i kroppen blir upplösta och även matsmältningen blir bättre. Det frigörs nyttig energi till kroppen som är bra för immunförsvaret i sin tur. Man behöver inte längre somna framför TV:n på kvällarna!

Bra för lungor och hjärta

Bra för lungor och hjärta

Vikttränig är väldigt bra för både lungor och hjärta för andningsförmågan sätts lite på prov så att det tillför ännu mer syre ut i blodet, till hjärtat och lungorna. Löpband och trappmaskiner kan man lätt ställa in på gymmet så de passar den individ som skall använda redskapen varje gång. Då blir man heller inte yr och riskerar att svimma. Man skall ha en lagom maxpuls så att man inte behöver värma upp inför varje träningsredskap. Nuförtiden kan man hyra en fitness-tränare per timme så att man verkligen får en proffsig hjälp när man kommer till gymmet. De är mycket välutbildade och vet verkligen hur man sköter både kropp och kost. Tränaren kan sätta ihop ett individuellt träningsprogram som passar varje person helt perfekt utifrån de förutsättningar man har. En av de finaste fördelarna med fitness är att det höjer självförtroendet enormt mycket. Man får också en fin känsla av välbefinnande. det syns i ögonen på de människor som tränar att de har en helt annan lyster och även om man inte störtar ned i vikt på en gång så mår man helt klart bättre än tidigare. Man strålar helt enkelt! När man sätter upp ett mål med sin träning och når det kommer en känsla av frihet och man blir glad.Man kan träna när det passar en själv utan att vara beroende av någon annans pressade tidsschema. Aerobicpass är perfekt att träna under alla tider på dagen eller kvällen – man väljer själv när det känns bäst!

Styrketräning

Det är inte längesen som ordet styrketräning skapade en bild hos många av stora, bulkiga män som gjorde djuriska läten och kastade vikter omkring sig. Men mycket har hänt sista åren. Att styrketräna har blivit en trend och det är en trend som är här för att stanna. Gemene man har insett fördelen med styrketräning och vad det har för effekt på kroppen samt sinnet.

En långsiktig investering

bättre hållning, större muskler

Vad innebär det att styrketräna? Styrketräning är så mycket mer än att bulka, bygga muskelmassa och deffa. Att styrketräna innebär inte bara att se bra ut på stranden i badkläder. Några goda effekter man får av styrketräning är bättre hållning, större muskler innebär högre ämnesomsättning, bättre stresshantering i vardagen, starkare skelett, man minskar eller i vissa fall ökar sin kroppsvikt samt bättre sömn för att nämna några fördelar.Men en av de viktigaste fördelarna man får av styrketräning är att man förebygger kroniska sjukdomar som diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar. Enligt Hjärt-Lungfonden så drabbas 1,4 miljoner svenskar av hjärt- och kärlsjukdomar idag, det är alltså en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige. Vårt hjärta är en av många muskler i kroppen och för att stärka denna muskel behöver hjärtat få jobba! När det får jobba hårdare, pumpas även blodet runt i kroppen mer effektivt. Det gäller dock att kombinera sin styrketräning med bra kost för att få ett så bra resultat som möjligt.

 Vad händer i kroppen vid styrketräning

 Vad händer i kroppen vid styrketräning

När man är fysisk och styrketränar så bryter man ner sina muskler. Träningsvärk är ett resultat av att musklerna har arbetat hårt och fått ett slitage. Inte bara musklerna påverkas utan även senfästen och vävnaderna runt omkring slits. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen och ta tillvara på vilodagarna, eftersom det är då musklerna repareras och blir starkare. Under vilodagar är det dock positivt att utföra rörelseträning eller lågintensiv träning, såsom yoga, promenader och liknande. Då det bildas slaggprodukter när man styrketränar kan man hjälpa kroppen att transportera bort dessa genom lågintensiv träning. Detta gör att återhämtningen av musklerna går snabbare och träningsvärken inte blir lika intensiv. Men när man kliver in på ett gym och ska börja styrketräna är det en god idé att investera i kunskap. De flesta gym har personliga tränare som kan hjälpa kunden med deras specifika mål, utforma ett program men också se till att alla lyft utförs med korrekt form. För när man styrketränar är det också lätt att skada sig om lyften utförs inkorrekt. Man behöver bygga styrka successivt. Går man in för hårt första veckan är det lätt att kroppen inte hinner återhämta sig och istället blir sjuk. Resultat kommer inte snabbare för att man jobbar hårdare. Att börja styrketräna är en långsiktig investering och det tar tid att se långsiktiga resultat. Klassiska lyft inom styrketräning som man bör använda i sitt program är bland annat marklyft, knäböj, bänkpress samt stångrodd. Men för att kunna lyfta tungt är det viktigt att börja bygga styrka inifrån. Har man en stark core är det också lättare att lyfta tungt utan att skada sig lika lätt. Den bästa starten för styrketräning är att börja investera överhuvudtaget i sin hälsa.

Kost för fitnessmänniskan

De flesta som börjar träna har också ett specifikt mål med sin resa. Ofta innebär träning att man vill tappa i kroppsvikt men ibland kan det också vara att öka i vikt. Oavsett vad man har för mål så spelar kosten en väldigt stor roll om man når sina resultat eller inte. Att äta rätt är nyckeln att orka lyfta tyngre. Vad man äter efter ett pass kan också bidra till bättre eller sämre återhämtning, då musklerna som brutits ned också behöver rätt bränsle för att byggas upp igen.

 Rätt planering ger bättre resultat

kokta ägg

Att komma igång med träning och kost innebär också att man behöver planera bättre för bästa resultat. Vad man äter innan, ibland under och efter träningen bidrar även till hur man orkar med sitt vardagsliv vid sidan om träningen. Många gånger handlar det inte om att äta mindre mat, utan bättre och smartare val av måltider. Innan ett styrkepass är det bra att äta ungefär 1-2 timmar innan. Eftersom man vill ha ork att prestera på max är det en god idé att ladda upp med kolhydrater och protein. Ett exempel kan vara gröt med kokt ägg, äggmackor eller keso med frukt. Ska man däremot köra ett högintensivt pass eller springa ska man gärna äta senast två timmar innan passet. Många tränar direkt på morgonen på fastande mage vilket också fungerar, men då kan man inte räkna med att prestera lika hårt med lyft och många gånger kan man må illa på fastande mage. Viktigt är att testa sig fram vad man föredrar själv och vad som fungerar i sitt personliga vardagsschema. Efter träning är det viktig att få i sig energi då musklerna har brutits ned och det är även då som glykogenupplagringen samt muskel- och proteinsyntesen är optimal. Protein och långsamma kolhydrater är bra att få i sig efter ett träningspass, till exempel quinoa, kyckling och grönsaker. Men är det inte dags för lunch eller middag är kvarg med bär ett enklare mellanmål att ta med sig på språng. Vill man få ut bästa effekt av träningen kan man också dricka en proteinshake direkt efter passet.

 Vikten av hälsa

bränna mer kalorier än du äter

Ute på marknaden idag finns det nog lika många dieter som det finns gymkedjor. Men det finns inga pekpinnar eller magiska sätt som fungerar för alla. Alla individer är olika och det bästa är att testa sig fram vad som funkar bäst för en själv eller ta hjälp av en professionell kostrådgivare eller PT. Att nå sina mål handlar inte om att svälta sig själv eller skapa en relation av ångest till kost. Så fort måltider skapar en känsla av ångest är det dags att tänka om varför man tränar. För att tappa i vikt behöver man göra av med mer kalorier än man stoppar i sig och för att gå upp i vikt behöver man få i sig mer kalorier än man stoppar i sig. Att skaffa kunskap kring hälsosam mat innebär att man kan nå sina mål utan att gå hungrig, samtidigt som man blir piggare och orkar mer i vardagen. Men man får inte heller glömma bort att ibland är det okej att unna sig något onyttigt!