Fitness – vad innebär det?

Fitness är något som det är riktigt få människor som har försökt förstå sig på. Det handlar alltså om tre olika områden, allmänna fysiska färdigheter, en person som arbetar sig igenom slumpvisa uppgifter i en relation till andra personer och sist men inte minst, det handlar om kroppens tre motorer.

Dem tre områdena

Allmänna fysiska färdigheter. Inom dessa färdigheterna inkluderar kondition, styrka, uthållighet, kraft, flexibilitet, koordination, hastighet, balans, precision och smidighet. En person som arbetar sig igenom slumpvisa uppgifter i en relation till andra människor. Det är just det som det andra området innehåller. Det kan vara vilken uppgift som helst som exempelvis, cykla, springa, lyfta, klättra mm. Men även vilken tidsintervall som helst också, 20 min, 30 min eller flera timmar. Det hela handlar om är att man ska vara förberedd på allt det okända och det möjliga. Kroppens tre motorer. Den första motorn håller sig aktiv under en eller fler övningar med en hög effekt som hålls på i mindre än 10 sekunder. Den andra motorn är driftig under måttliga effekter och som kan vara upp till flera minuter under övningar.

Hur påverkar träningen positivt för hälsan?

träning är bra för hjärtat

Träning är bra för hälsan, det har man säkert hört förut. Men träningen påverkar individen på många olika positiva sätt. Regelbunden träning är bra för våra hjärtan och för våran vikt bland annat. Men det stannar inte där, det finns flera sätt som hälsan blir bättre på och det är både kondition- och styrketräning. Det kan även vara bland det bästa för exempelvis sömnen och skeletthälsan.

Konditionsträningens effekter

Den mest kända effekten för konditionsträningen bidrar mycket till kärl- och hjärthälsan. Hjärtat får kämpa på ganska mycket när man får upp pulsen, vilket leder till att hjärtat förser kroppen med syresatt blod med ett snabbare tempo eftersom att syreförbrukningen ökar. Detta anses ofta som en styrketräning för hjärtat eftersom muskeln i hjärtat tränar på att bli starkare. Eftersom träningen gör hjärtat starkare så blir det enklare med mindre ansträngning för hjärtat att pumpa ut blod i kroppen.En rekommendation är att man tränar minst 30 minuter per dag, eller åt gången om man skulle träna flera gånger per dag. Genom att följa detta så bidrar man till denna hjärtstärkande effekten som skrevs tidigare. Syreupptaget i cellerna förbättras även med konditionsträning, vilket hjälper i sin tur kroppen att ta hand om blodfetter enklare.

Styrketräningens effekter

Styrketräning handlar inte endast om att få mer muskler och att bli starkare. Muskler kan vara positivt på många olika sätt, man minskar exempelvis skador tack vare musklerna då dem bidrar med stöd åt kroppen. Har man svaga leder så hjälper styrketräningen även till där. Svaga leder kan göra ganska ont. Hållningen blir bättre med muskler som är av vikt, rygg- och muskelbesvär hålls undan tack vare tyngden av musklerna.

muskel som försvar

Musklerna väger dem också, vilket leder till att personens vikt plussas på med tanke på hens muskler. Musklerna bidrar till att det dras mer energi ifrån en då musklerna kan vara påfrestande för ens energi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *