Fitness – vad innebär det?

Fitness är något som det är riktigt få människor som har försökt förstå sig på. Det handlar alltså om tre olika områden, allmänna fysiska färdigheter, en person som arbetar sig igenom slumpvisa uppgifter i en relation till andra personer och sist men inte minst, det handlar om kroppens tre motorer.

Dem tre områdena

Allmänna fysiska färdigheter. Inom dessa färdigheterna inkluderar kondition, styrka, uthållighet, kraft, flexibilitet, koordination, hastighet, balans, precision och smidighet. En person som arbetar sig igenom slumpvisa uppgifter i en relation till andra människor. Det är just det som det andra området innehåller. Det kan vara vilken uppgift som helst som exempelvis, cykla, springa, lyfta, klättra mm. Men även vilken tidsintervall som helst också, 20 min, 30 min eller flera timmar. Det hela handlar om är att man ska vara förberedd på allt det okända och det möjliga. Kroppens tre motorer. Den första motorn håller sig aktiv under en eller fler övningar med en hög effekt som hålls på i mindre än 10 sekunder. Den andra motorn är driftig under måttliga effekter och som kan vara upp till flera minuter under övningar.

Hur påverkar träningen positivt för hälsan?

träning är bra för hjärtat

Träning är bra för hälsan, det har man säkert hört förut. Men träningen påverkar individen på många olika positiva sätt. Regelbunden träning är bra för våra hjärtan och för våran vikt bland annat. Men det stannar inte där, det finns flera sätt som hälsan blir bättre på och det är både kondition- och styrketräning. Det kan även vara bland det bästa för exempelvis sömnen och skeletthälsan.

Konditionsträningens effekter

Den mest kända effekten för konditionsträningen bidrar mycket till kärl- och hjärthälsan. Hjärtat får kämpa på ganska mycket när man får upp pulsen, vilket leder till att hjärtat förser kroppen med syresatt blod med ett snabbare tempo eftersom att syreförbrukningen ökar. Detta anses ofta som en styrketräning för hjärtat eftersom muskeln i hjärtat tränar på att bli starkare. Eftersom träningen gör hjärtat starkare så blir det enklare med mindre ansträngning för hjärtat att pumpa ut blod i kroppen.En rekommendation är att man tränar minst 30 minuter per dag, eller åt gången om man skulle träna flera gånger per dag. Genom att följa detta så bidrar man till denna hjärtstärkande effekten som skrevs tidigare. Syreupptaget i cellerna förbättras även med konditionsträning, vilket hjälper i sin tur kroppen att ta hand om blodfetter enklare.

Styrketräningens effekter

Styrketräning handlar inte endast om att få mer muskler och att bli starkare. Muskler kan vara positivt på många olika sätt, man minskar exempelvis skador tack vare musklerna då dem bidrar med stöd åt kroppen. Har man svaga leder så hjälper styrketräningen även till där. Svaga leder kan göra ganska ont. Hållningen blir bättre med muskler som är av vikt, rygg- och muskelbesvär hålls undan tack vare tyngden av musklerna.

muskel som försvar

Musklerna väger dem också, vilket leder till att personens vikt plussas på med tanke på hens muskler. Musklerna bidrar till att det dras mer energi ifrån en då musklerna kan vara påfrestande för ens energi.

Bodypump

Bodypump är en grupp träningsform som utvecklades av träningsföretaget. Denna slags träning är perfekt för både kvinnor och män som vill träna hela kroppen och alla dess muskler. Denna slags träningsform gör det enkelt att komma igång med styrketräningen och det finns många effektiva övningar som ger resultat direkt. Bodypump är en styrke inriktad träningsform där fria vikter och stång används för träning till förkoreograferad musik. Det är vanligt att varje pass är 60 minuter lång och leds av en instruktör under hela passets gång. Instruktören är där för att pusha varje deltagare till att göra sitt yttersta. En instruktör kan under ett pass utmana en eller flera deltagare i olika övningar som benböj, armhävningar, militärpress och många övningar mer än såg. Varje pass som utförs vill instruktörerna att deltagarna ska göra sitt yttersta men detta kan  beror helt på vilken dagsform deltagarna har.  Under ett pass kan deltagarna välja vilken tyngd de vill ha på sig varje övning. Inför varje övning kan deltagarna välja att avlägsna eller lägga tiller ytterligare vikter till övningen. Bodypump har varit populärt i många år och i Januari år 2017 firades 25 års jubileumet av bodypump på många träningscenter världen över.

Hur det började

Phillip & Jackie Mills 

Allt började med den unga killen Philip Mills från Nya Zeeland, han föddes i en mycket idrottsintresserad familj. Många i familjen hade representerat Nya Zeeland i de olympiska spelen så intresset för träning och idrott fanns med Philip redan från barnsben. Även Phillip tränade friidrott och tävlade bland annat i häcklöpning. Han studerade sedan i USA och utexaminerade med en examen i filosofi. När han återvände till Nya Zeeland började han engagera sig i familjens verksamhet. Denna verksamhet var ett gym och hette Les Mills, denna verksamhet hade föräldrarna grundat 1968. När Phillip tog över verksamheten utvecklade han den och metoderna ideerna bakom. Han gjorde företaget mer internationellt och lade grunden för många träningsprogram som utförs idag runt omkring gym och andra träningslokaler.

Bodypump introduceras 

2006 påbörjades lanseringen av nya träningsprogram under varumärket “Body Traing Systems”.  Företaget hade då utvecklat 7 stycken olika träningsprogram och där ibland “ Bodypump”. Bodypump utförs med grupper som har vikter som fästs på deltagarna. Varje deltagare får individuellt välja hur många fria vikter den ska bära samtidigt. Passen leds därefter av en instruktör som anpassar träningen till varje individ som har egna mål som den ska följa. Större muskelgrupper arbetas via en serie sammansatta och isolations baserade övningar, inklusive krossar, pressar, döda hissar. Bodypump går ut på att träning uthålligheten av musklerna.

muskel uthållighet

Det är styrketräning som utövarna strävar efter men uthålligheten av muskler är viktigt för då man varje individ anstränga den muskeln under längre tid. Fokus ligger mot muskeluthållighet genom att flytta lätta vikter vid höga repetitioner. Träningsformen använder sig utav aerob träning som betyder att deltagaren andas mellan varje set. Aerob träning och anaerob träning skiljer sig då under anaerob träning behövs inget syre mellan seten. Med aerob träning menas sådan träning som ej framkallar syrebrist och anaerob träning är träningsformen som framkallar syrebrist i musklerna. Anaerob träning kan vara 100 meter löpning, det som Usain Bolt höll på med är Anaerob träning medans en maratonlöpare använder Aerob träning.