Träningens inverkan på psyket

Att träning påverkar oss positivt på flera olika sätt är klarlagt för länge sedan och är idag allmän kunskap. Träningen påverkar oss dock inte bara fysiskt i exempelvis bättre kondition, mer styrka och uthållighet utan träning påverkar också vårt psyke. På vilket sätt ska vi ta reda på i denna artikel.

Spänn musklerna och träna hjärnan

Vår mentala hälsa kan förbättras på många olika sätt genom att träna och det ger både kortsiktiga effekter och långsiktiga effekter. De kortsiktiga effekterna är bland annat att man får bättre minne och därför kan det vara bra att träna i samband med att man ska lära sig något nytt, teorin till körkortet till exempel. Denna minnesförbättringen är dock kortsiktig och man får bäst resultat av konditionsträning med måttlig intensitet. De långsiktiga effekterna är att träning bromsar hjärnans åldrande, har effekt på sjukdomar i hjärnan och är ett effektivt verktyg mot ångest och depression. Från och med omkring 20 års ålder börjar vi förlora hjärnceller men om man är fysisk aktiv kontinuerligt kommer man skapa nya hjärnceller. Motion har även visats kunna förebygga de två sjukdomarna Alzheimers och Parkinsons. Idag har man till och med kommit fram till att träning och motion fungerar bättre på dessa diagnoser än läkemedel. Detsamma gäller ångest och depression. Antidepressiva läkemedel ökar produktionen av signalsubstanser som serotonin, dopamin och noradrenalin och exakt samma sak sker vid regelbunden träning, dessa signalsubstanser ökar. Vid träning fås också ett endorfinpåslag vilket man inte får från de läkemedel som finns för att behandla ångest och depression. Träning kan med andra ord bota ångest och/eller depression på ett mycket effektivt sätt.

Andra positiva effekter och FaR

Andra positiva effekter och FaR

Förutom att lindra, förebygga och bota sjukdomar och förebygga åldrande av hjärnan så påverkar träning oss på många andra sätt också. Det som är intressant är att träning i alla dess former kan ha så bred påverkan på funktioner som har sin utgångspunkt i hjärnan. Genom regelbunden träning kommer man få bättre koncentration, ett högre motstånd mot panikattacker, bättre impulskontroll, effektivare inlärning, bättre fokus och simultanförmåga, förbättrad kreativitet, bättre omdöme och beslutsfattande och en positiv effekt på utmattningssyndrom. Det finns garanterat många fler positiva effekter som har med hjärnan att göra som jag glömt bort att nämna. Sedan är det självklart svårt för vetenskapen att säga hur mycket bättre fokus man får eller hur mycket impulskontrollen förbättras. Sedan man insett hur mycket regelbunden träning faktiskt påverkar så finns idag fysisk aktivitet på recept (FaR) som läkare kan förskriva till en patient. Ofta så handlar det om att man ska röra på sig mer på egen hand eller så kan det ske hos någon friskvårdsaktör. FaR förskrivs idag för att förebygga eller behandla sjukdomar som kärlkramp, diabetes, benskörhet, reumatiska sjukdomar, ont i ryggen, depression med mera. Tyvärr används inte FaR i den utsträckning som den borde utan läkare förskriver istället läkemedel, speciellt när det handlar om depression. Varje år skrivs dock 100 000 till 120 000 motionsrecept varje år men den siffran bör kunna vara mycket högre. Motion och träning är ett fantastiskt verktyg för att må bra i hela kroppen, man skulle kunna kalla det för naturens alldeles egna dundermedicin.

Styrketräning för alla

En del verkar ha fått för sig att styrketräning bara är något för stora biffiga killar med kort hår och enorma biceps. Aldrig har man väl hört något som är lika fel som det. Det är inte bara inoljade bodybuildare som ska träna sina muskler – att styrketräna är något som alla, precis varenda en gynnas och mår bra av. Unga, äldre, kvinnor, män, svaga, starka – ja alla helt enkelt. Ju mer muskler man har, desto större fettförbränning får man. Detta gör i sin tur att man behåller sin kraft, hälsa och styrka ju äldre man blir, och att ens immunförsvar förbättras. Och detta är självklart något som alla kroppar mår bra av. Alla som ska börja styrketräna ska inte titta på snubben på gymmet som väger 110 kilo – bara muskler – och som i princip verkar bo där. Om man lyfter samma vikter som han gör kommer man bara att bli besviken och i värsta fall göra illa sin egen kropp. I  stället ska man hitta den nivå man själv är på. Om en person som aldrig har styrketränat innan, klara av tre gånger tre repetitioner på den lättaste vikten i benpressen på gymmet kan det vara en minst lika stor bedrift som när muskelmannen lyckas pressa ner flera tunga kilon.

Gammal som ung

nedbrytning av muskelmassa

Ju äldre man blir, ju mer bryts muskelmassan ner. Därför finns det större risker för äldre personer, risker som är följder av försvagade muskler. Det kan vara risker som att ramla och slå sig samt att belasta fel. Men om man tränar både som ung och i äldre dagar kan man hämma denna nedbrytningsprocess, antingen som förebyggande åtgärd eller helt enkelt som direkt insats. För det är aldrig någonsin för sent för att börja träna musklerna. Är man riktigt flitigt och har nått den åldern att nedbrytningsprocessen börjat ta vid, kan man ändå öka sin muskelmassa på bara tio till tjugo dagar.Men som sagt, varenda en mår bra av att styrketräna. Inte nog med att man blir snygg (oavsett ålder), de rent biologiska och kroppsliga fördelar är många. För att nämna några exempel: ökad uthållighet då vältränade muskler hjälper till att orka med mer, starkare skelett då styrketräning ökar bentätheten och på så sätt minskar riskerna för benbrott och benskörhet, kontroll på vikten då ökad muskelmassa gör att kroppens kalorier bränns mer effektivt, minskad skaderisk då muskler fungerar som vaddering runt ben och leder vilket ger bibehållen balans och smidighet samt lindrar, förebygger och hämmar förekomsten av kroniska sjukdomar som bland annat fetma, ryggvärk, artrit, diabetes och depression. Och just kopplingen mellan just depression och styrketräning är något som de flesta inte tänker på. Men faktum är att man har kunnat påvisa att depressioner minskar, självförtroenden och självuppfattningar  förbättras och man blir helt enkelt gladare när man utövar styrketräning. Dessutom sover man bättre vilket också ger ökad livskvalitet.

Träna överallt

hem träning

Något som är extremt fördelaktigt med styrketräning rent praktiskt är att det är enklare än någonsin att utföra sina pass. Gymmen blir bara fler och fler, både inomhus och utomhus. Tillgången till vikter och maskiner i butiken ökar också vilket gör styrketräning till en ypperlig aktivitet att utföra i hemmet. Och om man inte vill köpa en massa utrustning kan man i ärlighetens namn lyfta lite allt möjligt som väger, tegelstenar, sandfyllda hinkar, vattenfyllda flaskor eller varför inte platt-TV:n?!