Träna rätt

Hur gör man? Hur tränar man rätt? Finns det ett enkelt svar på den frågan? Nej, det gör det inte. Men det finns svar. Individuella svar. För att hitta svaret på frågan hur man ska träna rätt, ska man först och främst göra det klart för sig själv och sin eventuella personliga tränare, vad det är för träningsform man vill utöva och vad för slags mål man har med sin träning. Idag finns det otroligt många träningsformer som fokuserar på olika saker. Uthållighet, styrka, mindfulness, smidighet, koordination, kondition, fettförbränning eller allmän förbättrad hälsa är bara några av de mer övergripande kategorierna där fokuset i träningen kan ligga.

Styrketräna rätt

Styrketräna rätt

Många har idag funnit charmen med styrketräning. Att känna att kroppen växer, men inte av onyttiga saker utan av muskler som kommer till följd av att man lyfter skrot, det ger en härlig tillfredsställelse. Dessutom, utbudet av gym och utegym har exploderat i hela landet vilket gör det möjligt att kunna utföra sin styrketräning lite var som helst. För att styrketräna rätt gäller det att inte överbelasta kroppen. Då bryter man bara ner kroppen (inte muskler utan andra mer känslig delar) vilket kan gå så långt att man faktiskt skadar sig själv och inte kommer kunna att träna något mer. I stället ska man hela tiden anpassa sina vikter efter vad man klarar av och upprepa lyften flera gånger. Det är på så sätt man först låter musklerna jobba för att sedan brytas ner för att slutligen under vilodagarna byggas upp till det större. Med tiden lägger man på mer vikt, ju större och starkare man blir. För att styrketräna rätt gäller det också att varierar vilken muskelgrupp eller vilken muskel man tränar. En del ställer sig på gymmet och kör järnet på biceps. Att benen ser ut som snören och att ryggen är vekare än en piprensare är inte något som varken gynnar tärningen eller utseendet – som i många fall också ligger i intresse för de som tränar styrka. Vilodagar nämndes tidigare i texten. Just vilodagar är så viktig när det kommer till styrketräning. För vid varje gång man belastar sina muskler med vikter går de faktisk sönder och bryts ner. Om man inte låter muskeln vila efter det kommer man bara fortsätta att bryta ner den och således inte bygga upp några muskler eller bli starkare. Därför är vilodagarna minst lika viktiga som träningsdagarna. Att äta rätt ligger också i intresse för en person som styrketränar. Protein och kolhydrater går åt i stora mängder, större än om man inte tränar.

Konditionsträna rätt

fitness träning

Om man i stället vill träna kondition gäller det att hitta bra verktyg eller utrustning. Det kan vara allt från bara sina ben till en cykel eller en crosstrainer. Spring, simma, cykla, ro… Man bör hitta den form sim man trivs bäst med. Sedan gäller det att hitta olika pulsnivåer. Maxpuls, vilopuls och allt däremellan. Genom att leka med sin puls kommer man kunna träna upp hjärtats potential till att orka mer. Intervaller är guld när man ska få bättre kondition. Det är det mest effektiva och riktigt roligt. För konditionstränaren gäller det samma när det kommer till vilodagar och kost. Kroppen måste få chans att återhämta sig och byggas upp

Periodisk fasta och träning

Inom området periodisk fasta kombinerat med träning har det skett mycket forskning och spekulationer inom. För dig som inte vet vad periodisk fasta är för någonting så börjar vi med att förklara det.

Periodisk fasta

Periodisk fasta innebär precis som det låter att man fastar en viss period, men här handlar det inte om flera dagar i sträck eller så. En vanlig periodisk fasta är 16:8 vilket innebär att man fastar i 16 timmar per dygn och får äta 8 timmar per dygn. Periodisk fasta innebär att man hoppar över en eller flera måltider. Hur man lägger upp det schemat är helt individuellt, många har dock sitt ätfönster mellan klockan 12 till 20 vilket innebär att man hoppar över frukosten. Under fastan så ska kroppen inte ta emot några kalorier alls vilket innebär att har du mjölk i kaffet på morgonen får du ta bort mjölken, kaffet går dock bra. Likaså te och andra drycker med 0 eller närapå 0 kalorier. Kan du inte hoppa över frukosten så kan man bara ändra sitt ätfönster. Periodisk fasta har som syfte för många att gå ner i vikt och få kontroll över sina hungerkänslor. När man fastar på detta sätt ökar tillväxthormonerna vilket ger en ökad fettförbränning och ökad muskelmassa. Hungerkänslorna kommer också att dämpas och man kommer känna sig mer mätt. Periodisk fasta kan se ut på olika sätt, man kan exempelvis bara ha ett ätfönster på 4 timmar per dygn också, men periodisk fasta är inte för alla. Har du vissa sjukdomar eller är gravid så rekommenderas inte periodisk fasta vilket du kan läsa mer om här.

Periodisk fasta kombinerat med träning

Periodisk fasta kombinerat med träning

När man använder sig av periodisk fasta i samband med träning är det bäst att avsluta fastan med ett träningspass men det är såklart inte ett måste. Styrketräning är mer effektivt än konditionsträning om man vill få ut de maximala effekterna av periodisk fasta i samband med träning. Vilka är då dessa effekter? När man inte har ätit på länge och sedan tränar så kommer kroppen börja med att förbränna socker, vilket kommer användas som energi av din kropp. När man fastar och tränar så finns det studier som visar på att nedbrytningen av fett i musklerna ökar genom fasta i kombination med träning. Kroppen kommer anpassa sig snabbt efter fastandet och man bränner mycket lättare fett om man fastar, speciellt i samband med träning. Kroppen ställer om och när mycket av det lagrade sockret inte längre finns tillgängligt så kommer kroppen behöva en annan energikälla. I fett finns det mycket energi och därför kommer kroppen börja bryta ner fett för att få sin energi. Kombinerar man fastande med dieten LCHF kommer fettet att försvinna ännu snabbare i och med att man undviker kolhydrater som annars bryts ner till socker, glykogen. Periodisk fasta kombinerat med träning är en utmärkt kombination till viktnedgång. Du behöver heller inte oroa dig över att gå hungrig. Det kan vara lite tungt de första dagarna men sedan brukar man själv märka av att man kommer ha mer energi och vara piggare än man var när man åt alla sina måltider och inte fastade. Periodisk fasta är ett utmärkt redskap att använda tillsammans med träning.

Träning som livsstil

Att träna och använda det som en livsstil är det bästa och kärleksfullaste man kan göra för sin kropp. Det handlar dels om kost och motion, men också att man får en bättre livskvalitet när man sköter om sin kropp på ett sundare sätt. En studie visar att den som motionerar får inte hälften så många förkylningar och blir inte alls lika sjuk när väl förkylningen slår till.

Fördelar

träning är kul

Man måste inte vara jätteduktig för att träna utan det skall kännas roligt. Träning gör att syreupptagningen blir bättre i kroppen och man får en mycket bättre balans i kroppen, man får bättre sömn och blir mindre stressad. Den viktigaste muskeln man har i hela kroppen, nämligen hjärtat kommer att bli starkare och pumpa blodet vidare mycket lättare i kroppen. Man får otroligt mycket bättre kondition och det är en otroligt bra investering för ett fortsatt hälsosamt liv. Blodcirkulationen blir bättre och det ökar blodgenomströmningen ut till alla muskler i kroppen. Man får en lägre puls än innan träningen och även vilopulsen blir lägre vilket är mycket bra.  Man blir lugnare och får en annan ro i kroppen. Orken kommer tillbaka om man hade dålig kondition innan så att springa eller gå uppför jobbiga trappor blir en barnlek jämfört med innan.

Kroppens egna endorfiner frigörs

hjärna medan du tränar

När man tränar så frigörs kroppens egna endorfiner som gör att man mår bra. Man känner sig lättare och gladare som människa. En promenad på lunchrasten är ett perfekt sätt att dels få ta del av dagsljuset, men också att få frisk luft i näsan så att man inte blir så trött och hängig. Under sommaren får man i sig ordentligt med vitamin D under endast en halvtimmes vistelse utomhus, medans det under vinterhalvåret är mycket svårare och man måste ibland äta tillskott för att känna sig piggare. Att ha förstoppning och röra sig för litet är inte bra alls för så länge man tränar eller är ute och rör på sig i naturen så fungerar magen mycket bättre. Det känns ibland tufft med träningen, men när man väl kommit över den där “tröskeln” så känns allt mycket lättare. Kroppen är gjord för att röra på sig och inte att bli stillasittande i en TV-soffa eller läs-fåtölj. Man känner sig yngre och även kroppen får starkare motståndskraft mot exempelvis infektioner som förkylningar och liknande. De som tränar regelbundet påstås enligt studier även ha ett mycket bättre sexliv än de som inte tränar. Om man tränar före jobbet har man lite mer överskottsenergi och kan utföra fler jobbiga sysslor på ett mycket lättare sätt. (Om de tråkiga sysslorna nu finns.) Man blir också mycket gladare och piggare och det är mycket positivt på en arbetsplats.Att få gå eller springa i skog och mark är en stor lisa för själen. Man får ett fantastiskt mycket bättre humör och är inte alls så trött, utan orken går inte ens att jämföra med när man inte rör på sig utan sitter stilla som en soffpotatis. Ut och spring!

Träningsresor

Att resa och samtidigt hålla formen – att alltså åka på träningsresor – är något som har blivit allt mer populärt bland både träningsentusiaster men också bland nybörjare inom träning. Att spendera en vecka i hälsans tecken leder inte bara till svett och träningsvärk, utan en välmående kropp och själ, ett gott samvete till att unna sig lite lyx på kvällarna och inte minst inspiration till fortsatt träning.Utbudet av träningsresor har vuxit i takt med att intresset för fitness har ökat. Möjligheterna till att kunna kombinera sin favoritträning med sol och bad, god mat och nya spännande kulturer blir bara fler och fler. De träningsresor som antagligen har funnits längst är golfresorna. Att spendera stor del av sin semester på golfbanan är inte ovanligt. Men att träningsresor har kommit att sprida sig till allt från yoga till pilates, från löpning till cross fit och mer därtill, har gjort det möjligt för flera persontyper att kunna ta del av träningsresorna som resebyråerna erbjuder.

Gemensamma nämnare

Gemensamma nämnare

Gemensamt för helt klar majoriteten av alla tärningsresorna är att de utförs tillsammans med utbildade och erfarna instruktörer och personliga tränare. Genom att hela tiden ha tillgång till experter i sport eller idrott, mindfulness eller bodybuilding har man chans att verkligen gå in på djupet i träningen – vilket den annars så stressade vardagen sällan tillåter. Vad som också är gemensamt för de allra flesta tärningsresorna är att de är anpassade efter den nivå som man själv är på – ingen utesluts. Det finns inspirationsresor  där noviser i gymmet eller i löpspåret får lära sig att lägga upp sin träning på ett optimalt sätt utifrån sina egna premisser. Resor där man får lära sig att kämpa på det lilla extra som man aldrig gjort förr. Resor som får en att ändra livsstil och hitta charmen med träningen. Sedan finns det resor för redan väldigt erfarna utövare av diverse träningstyper,. Dessa resor handlar i stället om att gå in på djupet när det kommer till sporten, träningsformen eller idrotten. Man får även lära sig kosthållning och vikten av vila. Vikten av att unna sig något och dessutom att det går att unna sig allt fler saker när man tränar.  Alla tärningsresor handlar om kroppen. Kondition och styrka. Uthållighet och smidighet. Men i en särskild kategori, en kategori som är omåttligt populär, är det själen som ligger i fokus under tärningsresorna. Det är kategorin där man huvudsakligen utövar mindfulness och yoga. Denna träningsform låter stor del av fokuset ligga på hur man känner i kroppen rent andligt.

En trend som har kommit för att stanna

En trend som har kommit för att stanna

Att på semestern, i form av en träningsresa, kunna kombinera sol och bad med aktiviteter som får en att må bra är knappast en trend som ser ut att avta. Hela tiden kommer nya destinationer och nya teman på träningsresor i resebyråernas redan väldigt breda utbud. Dessutom, drömmen om att lära sig stå på händerna på ett berg i Malaysia, att slå sitt löparrekord på en strand vid Medelhavet, att finna lugnet och sitt äkta mantra på en kulle i Filippinerna eller att för första gången lyckas göra tio armhävningar och därefter kunna gå ut på en genuin indisk restaurang med gott samvete, det är något som allt fler drömmer om och lockas av.